N.M. Heilig heeft een speciale transportband voor over de snelweg ontworpen én gebouwd als onderdeel van het renovatieproject van de 90 jaar oude ‘Afsluitdijk’, de 32 kilometer lange dam die Nederland beschermt tegen stormen en overstromingen. De transportband is ontworpen om in één weekend te kunnen worden vervoerd, gemonteerd en opgebouwd en zal in de loop van het project ca. 1,2 miljoen kubieke meter zand verplaatsen.
ZAND TRANSPORTBAND BOVEN ÉÉN VAN DE MEEST BELANGRIJKE SNELWEG IN NEDERLAND
Om de gevolgen voor het weg- en scheepvaartverkeer tot een minimum te beperken, wordt de enorme hoeveelheid zand die voor de versterkingswerkzaamheden nodig is, vanaf de IJsselmeerzijde boven de snelweg getransporteerd. Het is de eerste keer dat een dergelijk systeem op grote schaal boven een grote snelweg in Nederland is toegepast. Dit scheelt naar schatting 4000 scheepsbewegingen door de sluizen tussen Kornwerderzand en Den Oever.
Een eis was dat de transportband binnen 45 minuten op de locatie kon worden geïnstalleerd. En bovendien moet de installatie kunnen worden verplaatst naar verschillende posities langs de brug.
VEILIGHEIDS- EN KWALITEITSNORMEN TRANSPORTBAND
De band is voorzien van speciale gegalvaniseerde stalen kappen met een laag profiel, een gesloten houten vloer en hoge zijwanden aan de onderkant van de brugconstructie om de kans op opwaaien of het verliezen van zand uit te sluiten. De vloer is ook voorzien van een rubberen laag onder de band, zodat eventueel gemorst zand gemakkelijk kan worden verwijderd.
Het systeem is ontworpen voor de behandeling van zand, grind en klei. Het wordt op afstand bediend vanaf de laadbak, met veiligheidsinterfaces tussen de systemen. Elektrische sensoren controleren verschillende aspecten van de werking, zoals het volgen van de band. Er werd speciale verlichting geïnstalleerd om de effecten op de plaatselijke fauna tot een minimum te beperken.